четвер, 14 лютого 2013 р.

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках інформатики за допомогою інтерактивних методів. Мозковий штурм

Епоха, що настала, - епоха змін, інновацій, епоха інтелекту, – диктує свої умови життя, висуває нові вимоги до людини. Якісно нові зміни в суспільстві переконують, що найбільшою цінністю є неповторна людська особистість з її нахилами, вподобаннями, обдаруваннями.
То ж виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної і творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина –   індивідуальність, що потребує особливого підходу. Саме тому навчання і виховання обдарованих учнів необхідно здійснювати з опорою на наступні дидактичні принципи:
*  індивідуалізації і диференціації навчання;
*  довіри і підтримки;
*  залучення обдарованих учнів до участі у житті школи.
Важливою практичною проблемою є виявлення потенційних можливостей розвитку учня. Система роботи  з виявлення обдарованих дітей, що включає в себе:
*  попередню діагностику сформованості інтелектуальних умінь;
* спостереження за роботою учнів на уроках; під час  позакласних заходів;
*   аналіз результатів виконання самостійних, творчих робіт;
* аналіз результатів участі учнів в олімпіадах, інтелектуальних змаганнях тощо.
Як відомо, обдаровані діти виділяються рядом характерних особливостей:
*  обдаровані діти мають добру пам’ять, особистий світогляд;
*  в обдарованих дітей добре розвинута свідомість;
*  обдаровані діти, як правило, дуже активні  і завжди чимось зайняті;
вони настирливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук;
*  вони хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів. Навчання дає їм задоволення;
*  вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, вміють фантазувати;
*  вони з задоволенням виконують складні і довгострокові завдання;
*  вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно думати, маніпулювати  логічними операціями, систематизувати, класифікувати і узагальнювати їх.
Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової , розвиваючої, творчої діяльностіПри роботі з ними можно використовувати безліч форм та методів навчання.
В наш час широкого  використання для роботи з  обдарованими учнями набули інтерактивні методи. Під інтерактивними методами ми розуміємо систему правил взаємодії вчителя та учнів у формі навчальних ігор та ситуацій, що забезпечує педагогічно ефективне пізнавальне спілкування.
Даний метод дозволяє розв'язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного. Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
         Саме на одному з інтерактивних методів для розвитку творчої особистості, слід зупинити увагу. Мозковий штурм — це ефективний і добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення. Він спонукає учнів проявити уяву і творчість, відверто висловлювати думку, відшукувати кілька рішень конкретної проблеми.
Метод "мозкового штурму" ще називають "мозковою атакою", маючи на увазі атаку на завдання. Але існує красива і повчальна легенда , пов'язана з автором цього методу колективного мислення. Ця легенда додає методу поряд з гарною назвою ще якийсь героїчний шарм, настільки важливий для дітей.
Під час Другої світової війни морський офіцер США Алекс Осборн був капітаном торгового судна, яке здійснювало рейси між Америкою і Європою, переправляючи з Америки військову техніку та продукти харчування. Одного разу в Атлантичному океані судно опинилося без охорони і була отримана радіограма про можливу атаку німецького підводного човна. Проти озброєної до зубів субмарини судно було беззахисною мішенню для навчальної стрільби. За традиціями часів Великих географічних відкриттів Осборн зібрав всю команду на палубі і оголосив про те, що скоро вони можуть стати їжею для акул. Що робити?
 Один з членів екіпажу запропонував "геніальну" ідею: коли екіпаж побачить пінний слід торпеди, що мчиться до борту судна, треба всім морякам встати біля борту і дружно дмухнути на торпеду, і вона, як повітряна кулька, відверне від судна.  На щастя, рейс закінчився благополучно, але безглузда ідея лихого матроса виявилася плідною. Осборн поставив по бортах свого судна потужні водяні насоси і одного разу дійсно "відвернув" сильним струменем води торпеду, чим врятував судно і життя команді і собі. Осборн задумався: безглузда ідея врятувала життя, щось в цьому є! Може бути, у будь-якій ідеї є раціональне зерно?
Для проведення мозкового штурму вчителю необхідно:
  1. Запропонувати учням сісти так, щоб вони почувалися зручно і невимушено.
  2.    Визначити основні правила
  3.    Повідомити їм проблему, яку треба розв'язати.
  4.    Запропонувати учасникам висловити свої ідеї.
 5.  Записувати їх в міру надходження, при цьому не вносити в ідеї жодних коректив.
 6.    Спонукати учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої власні.
 7.    Намагатися уникати глузування, коментарів або висміювання будь-яких ідей.
 8.    Продовжувати доти, доки надходитимуть нові ідей.
 9.   Наостанок обговорити та оцінити запропоновані ідеї.
Доцільно ознайомити учнів із правилами проведення мозкового штурму:
 -  під час висування ідей не пропускайте жодної (якщо Ви оцінюватимете їх під час висловлювання, учасники зосередять більше уваги на захисті своїх ідей, ніж на спробах запропонувати нові й досконаліші);
 -     необхідно заохочувати всіх до висловлення якомога більшої кількості ідей. Варто заохочувати навіть фантастичні ідеї (якщо підчас мозкового штурму не вдасться отримати низку ідей, це можна пояснити тим, що учасники піддають свої ідеї самоцензурі —двічі подумають, перш ніж висловитись);
 - потрібно якомога більше ідей. Зрештою кількість породжує якість(у разі висування великої кількості ідей учасники зможуть надати простір своїй уяві);
-        спонукайте всіх учасників розвивати та змінювати ідеї інших, оскільки зміна раніше висунутих ідей часто зумовлює висування нових, які перевершують попередні. У сучасному навчально-виховного процесу притаманні переважання вербальних методів навчання і виховання, недооцінка значення спілкування школярів для розв'язування провідних задач і завдань на уроках інформатики, відсутність цікавих для учнів форм та методів організації навчальної діяльності тощо. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при викладанні інформатики - є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра.

Немає коментарів:

Дописати коментар